Книголандия
Страницата на хумориста Весел Цанков
Блог класация

Цялата селяния…

Както човек си рови по блоговете, често се натъква на размисли за селянията, селяндурите, селяните от градски и селски тип и т.н. Характерно за повечето е, че всъщност имат объркана представа за положението по селата. Както турбо хейтърски, така и романтични.

Първо да уточня за мене, за да не стават недоразумения. Аз съм 5-то 6-то поколение гражданин. И по бащина и по майчина линия. Вярно, не от София, но от град. През младите ми години, когато съучениците се отправяха през уикендите към селата, да копаят, плевят и поливат, аз си оставах в града. Съответно на задължителните тогава бригади не се справях с работата, поради липса на всякакъв опит. Полагах десетократно повече усилия от съучениците, а винаги изпълнявах най-много до 1/3 от нормата… Успях да усвоя тази работа до някъде чак в казармата, след което повече не ми се е налагало да я практикувам и сега не бих могъл да се справя с нея.

От всичко казано трябва да е ясно, че не изпитвам никакво влечение към селскостопанския труд, нито романтични влечения към живота на село. Предпочитам да виждам доматите в чиния и да ги обикалям с вилица, а не завързани за колци и аз наоколо с мотика.

От друга страна, така се стекоха обстоятелствата, че имам много наблюдения за живота на село и за селяните, натрупани за дълъг период от време.

Първият мит, разпространен сред гражданите е, че селяните искат да се преселят в градовете. Което е далече от истината. Селянинът е свикнал с начина си на живот и с работата и без сериозна причина не би се преместил. Изключвам малката бройка парвенюта (или сноби), както и хората, които изпитват неистово желание да учат и за това напускат селото. Като Ломоносов например. Но те са малка бройка, в рамките на статистическата грешка.

Защо тогава селата опустяха?

Първата причина идва от класиците. На марксизма-ленинизма разбира се. Селянинът по теория трябваше да бъде пролетаризиран. Да се остави без имот и да стане наемен работник. И Партията стриктно изпълняваше повелите на теорията.
Винаги съм се чудил, кой според теоретиците би следвало да изхранва намножилия се пролетариат. Но не успях да получа отговор. Класиците виждаха в селянина „собственик“. Макар и на едни скъсани гащи и два дръгливи вола. И като „собственик“ трябваше да бъде „експроприиран“ и „пролетаризиран“. А хората от село, докарани до мизерия мигрираха към града.

В града селянинът не се чувства на място. Липсва му средата. За това слага масата пред входа на блока, все едно е под асмата в двора и със себеподобни си правят лаф-моабет, пред недоумяващите погледи на гражданите. Липсва му ежедневното занимание с ниви и животни. За това от балкона му се носи грухтене и смърди на кочина, а в края на седмицата пали москвето и тръгва към по-познатата територия.

На всичко отгоре, както и преди писах, заплатите бяха малки и се стимулираше „самозадоволяването“ – т.е. хората сами да произвеждат част от прехраната си.

След 10-и ноември 1989-а година, обедняването на селото за съжаление бе докарано до крайна точка. И вече не с цел пролетаризация.

И не поради липса на далновидност, поне в част отселското население.

Всъщност след „промените“ много хора се ориентираха, започнаха да изкупуват земи, техника, съоръжения и да правят модерни стопанства. Имаха всички шансове да просперират, както и да привлекат на работа не толкова далновидните си съселяни.

В един момент обаче бе сложен край на подобни предприемачи. С нелепи наредби и закони. Но най-вече с откровен рекет. Бил съм свидетел и аз, и мои приятели как рекетьори унищожават продукция, а зад тях вървят полицаи и ги пазат. Рекетьорите, не производителите.

Не става въпрос за законни действия, въпреки присъствието на полиция. Минава мутрата и пита – за колко продаваш това – за токлова. Съответно няколко щайги отиват на земята и мутрата слага друга, по-висока цена. А през това време тировете влизат с по-евтина от силово наложената цена.

А млекопроизводителите? Млякото се изкупва за 20 ст. литъра, същевременно полу-менте сирене струва 8 и повече лева. Да не говорим, че истинско кисело мляко няма от години. Ако не си го купиш от някой все още останал производител на село.

Всъщност рекетьорският удар на държавно ниво бе насочен не само към селските производители. Всякакви фирми, които не са от „нашите“ бяха ударени. Оцеляха тия, които включиха „когото трябва“ като съсобственик. Може и без това да оцелееш, ако си плащаш редовно рекета, и си знаеш, до къде може да се простираш. Познавам лично хора, които опитаха да се разпрострат малко по-нашироко и бяха бити жестоко. Знам и за случаи, където не се е разминало само с бой.

И в крайна сметка, хората бягат от село в градовете, за да намерят препитание. От провинцията бягат в София, защото централизацията, начало на която бе поставено при социализма, сега е докарана до гротескни мащаби. София съответно издъхва, пренаселена няколко пъти над капацитета си.

Друг мит е „Всички селяни са селяндури. Всички градски селяндури са селяни“.
Първо човек може да е гражданин n-то поколение и да си е селяндурин по душа.
От друга страна, вярно е, че повечето селяни са ниско образовани. Тежкият труд, а и околната среда, не дават възможност за културен живот и най-често под такъв се разбира еженощно препиване в кръчмата. Но въпреки това, далече не всички селяни са селяндури. Познавам страхотни хора, някои с образование, други със самообразование, което не отстъпва на държавното.

И трети мит „нашите селяни са мързеливи“….
Когато чуя такава изцепка занемявам. Призовавам всеки, който го мисли да поживее 2 дни на село и да работи наравно със селяните. Аз лично ще засека часа, в който ще получи инфаркт от изтощение.
[wp:svejo-net]

Сподели

28 коментара Цялата селяния…

  • morrt

    Добре казано. Личните ми наблюдения са, че предимно селяндурите, изяли по два самуня бял ‘ляб и станали граждани, плюят по останалите и ги отричат. Няма лечение. Недей да хабиш нерви. „Простакът е непобедим“.

  • joe

    А, хич не се нервя. Само споделям мисли.
    Иначе за простотията
    „… бронебойни патрони
    за нея
    няма открити!“

  • Ами човече… работата ми изисква да обикалям малките общини от Видин до Силистра. Като пиша „турбо хейтърски“ коментари, смятам знам какво приказвам…

  • joe

    Е, аз съм обиколил доста повече села в различни части на България.
    Много от нещата, които пишеш са верни, изводите обаче…

  • joe

    Да се доуточня.
    Ти казваш – „тия са тъпи, прости, нямат перспектива за развите и трябва да се затрият“

    Това, което аз се опитвам да каже е, че първо трябва да се търсят корените на тая простотия.

    После, че дадеш ли възможност има хора, които да се измъкнат от калта и да повлекат и други – видял съм го. Но когато си натиснал човека за врата, трудно ще се измъкне.

    А за мотиката и как Ентелигентите трябва да се научат „да работят“ –

    писал съм и аз:

    Това го казват и много гражданя от селски тип.

  • Много ми хареса този пост и съм напълно съгласна с теб.

  • изобщо не казвам, че „трябва да се затрият“

    казвам, че затриването им си е естествен процес който си тече у нас, а в чужбина е текъл преди десетилетия, зависи от желанието на хората къде да живеят.

    казвам и че са обречени усилията на ентусиасти и държава да „спасят българското село“ просто защото самият модел на селото такова, каквото искат да го спасяват, е неадекватен на съвременния начин на живот и желания на хората.

  • joe

    Процесът въобще не е естествен, а насилен.
    Също както с останалата част от икономиката, където се източват печелещи предприятия.

    Усилията на ентусиастите са безполезни, но усилията на държавата са точно в противоположната посока. Основната цел е да се остави нещо да крета на доизживяване и да могат да се усвоят колкото се може повече пари покрай него. Било то еврофондове, било по друг начин.

    А потенциал и хора, които могат да развиват селското стопанство има. Показват го и няколкото оазиса, където земята е изкупена от хора с „гръб“ и нещата вървят. Включително в Търговищка област, където имам най-много наблюдения, по обясними причини 🙂

  • Струва ми се, че да си хабиш нервите да репликираш някой, който търси не истината, а славата – просто е загуба на време.

    И при мен беше ставало въпрос, че не географското месторождение е определящо за това, какъв е човекът. И че измежду селяните има толкова много природно интелигентни хора, каквито едва ли може да се намерят измежду затъналата в себевеличаене „аристокрация“…

    А постът ти е разкошен и в много голяма степен – верен.

    Поздрави 🙂

  • joe

    Съжалявам, че коментарът се появи със закъснение – спам-филтърът нещо не го беше харесал 🙂

    Благодаря за оценката.

    Аз Лонги го уважавам. Може често да прави повърхностни изводи от иначе верно събрани факти, но винаги провокира мисленето и даже да не е прав, колкото и да са му погрешни изводите, това че те кара да погледнеш от друга гледна точка и да направиш различна интерпретация на фактите е ценно.

  • „процесът е насилствен“

    как точно е насилствен? някой насила кара хората да отиват да учат/работят/правят бизнес в града?

  • joe

    Прочети пак какво съм писал 😉

    Там добре е изяснено 🙂

  • за комунистите имаш право, че направиха от много селяни „пролетарии“, но… интересно че споменаваш това, щото миналата седмица си приказвахме с приятели точно по тая тема

    та въпросът е, че комунистите изселиха много селяни в града, но и направиха много за облагорадяване на селата – заветът на Ленин, че електричеството е основата на комунизма беше взет присърце и ток бе докаран до всяко село (сега само няколко паланки в планините нямат ток), направени бяха асфалтови пътища, водопроводи, училища, болници.

    Всички тия неща задържаха много хора по селата. Докато ако ги нямаше комунистите, индустриализацията щеше да протече по-бързо и по-естествено, никой нямаше да се грижи специално за селата (както не се и грижи сега) и хората много по-рано щяха да се урбанизират. Тоя процес е виден по белите държави, където много малък процент от населението е селско.

  • joe

    Когато се мъчиш непременно да изкараш твоето магаре мъжко, започваш понякога да се излагаш.
    Бива ли така!

    Урбанизацията на запад си е станала по естествен начин – укрупняване на селските стопанства, въвеждане на нова техника и т.н. Процес, който и у нас е вървял, преди комунистите да изколят „кулаците“. Всеки, който е имал малко повече земя, или да речем вършачка е бил „кулак“…

    Процес, който се опита да започне наново след 10-и ноември, но беше спрян от, да го кажем креатурите на комунистите.

    А иначе в белите държави, вярно че селско население няма много, но – и в най-малкто селище стандартът е еднакъв, както в по-големите 😉

    Е, да речем, опера няма 😉 Та човек ако има необходимост от културен живот може да мигрира към по-голям град.

    Може би в Щатите положението да е различно, там е голяма територия, може да има и диви краища, но ми е правило впечатление, че фермерите им може да живеят в сглобяема постройка насред нивите, с един огромен бидон с газ до нея, но вътре пак си имат всички удобства. Комбайните им с климатици…

    Ако си прочетеш написаното, ще си видиш лесно грешката, ама да те улесня:

    „комунистите … направиха много за облагорадяване на селата“

    Това е нормална грешка за човек, живял в среда, в която хората са свикнали, че държавата (комунистите като представители на властта) трябва да направи, да осигури и прочие. Всъщност в определени случаи изпълнявайки ролята си на регулатор наистина държавата трябва да прави и осигурява това и онова, даже и човекът да не изповядва тази „религия“.

    Но за конкретния случай при нормаллни условия няма ннеобходимост да се ангажира държавата. При наличие на много електрически дружества и строителни фирми, всяка се бори за клиенти, пък били в селата или на майанта си. А такива по онова време дал Господ. Още е било далече времето на монополите. И дядо ми е бил акционер в електрическо дружество – акциите му събират прах вкъщи.

    А „кулакът“ иска пътища, да печели по-лесно, иска удобства…

    Та така е станало по белите държави, без да трябва комунистите да осигуряват каквото и да било.

  • Съгласен съм с това, което казваш, но недоумявам защо извърташ нещата така, сякаш има някаква целенасочена конспирация, целяща унищожаване на селата. Сякаш са се събрали лошите в една стая в некое министерство и са казали „дайте сега да пращаме мутри да бият селяните, за да унищожим селото“…

    Причината за резултатите, които описваш са просто беззаконие и безхаберие, характерни за целата държава, не целенасочена политика за унищожаване на селата. Селяните са толкова уязвими на това беззаконие и безхаберие именно защото реалността, в която живеят не е адекватна на съвремието. Никъде в никоя развита държава няма селяни като нашите, прехранващи се от копаене с мотиката на по 1 декар.

  • joe

    Не, не казвам това.
    Не е целенасочено, а именно стихийно, както казваш.

    Казвам, че селяните са в такова дередже,

    първо – като резултат от дългогодишна на политика.

    второ – понеже по изброените причини не им се позволява да се развиват.

    Виждал съм го – как се унищожават модерни стопанства.

    >>“ Никъде в никоя развита държава няма селяни като нашите, прехранващи се от копаене с мотиката на по 1 декар.“

    Ами има и такива, с мотики – вярно е и нямат стремеж за промяна. Обаче повечето когато могат купувт техника и гледат да модернизират стопанствата си. Но когато някого му е изгодно да внася продукция от другаде и за да не му пречат местните производители плаща на полицаи и политици да си затварят очите, а той отива да „посъветва“ производителите, тогава колкото да са прогресивни и далновидни намат шанс. Тук вече се намесва безаконието и корупцията, които пречат не само на селяните.

  • e, значи разбрахме се 🙂

  • чеки и аз да се изокам от коневръзо:

    селянията, естествено, е манталитет, не показател за ареал. но! – задавате ли си въпроса защо този тип манталитет хората наричат „селяния“, а не нещо друго?

    на мене лично ми е много мъчно. градът ми си беше един чудесен град допреди двайстина-трийсет години. е, и тогава ги имаше селските гета „люлин“, „дружба“, „надежда“, „младост“ и т.н., ама селяните си стояха там и много-много не шатреха из града.

    сега е ужасно. няма спасение. направо се замислям да си продавам имотите на селяните и да се спасявам некъде на село.

    защото по селата са останали само истинските хора, цялата селска сган се изсипа в градовете.

  • ъъъъ как я сложи тая картинка в коментара?!?

  • joe

    @Longanlon
    Като емотикон 🙂

    Занчи има чалъм да се разрешат картинките в коментарите, ама не е желателно, защото скоро ще се напълниш със спамерски текстове, маскирани като картинки, които спам-филтърът не хваща.

    Иначе – като емотикон няма проблем и е безопасно – сваляш този плъгин:
    http://wordpress.org/extend/plugins/custom-smilies/
    сваляш картинката и я слагаш в
    wp-includes/images/smilies/

    после от контролния панел в settings има меню „Smilies“
    Там обаче има една тесла – трябва да натиснеш Update option първо и чак тогава ти се появява линк
    „No changes made. Click here if you want to go to Smilies Management page.“

    Щракаш на here и там излиза новата картинка, а ти си избираш символ, с който да я викаш като емотикон.

  • joe

    @batpep
    спор няма
    И аз писах – хората по селата са повечето по-слабо образовани, с не много широки интереси и под силното влияние на себеподобни.

    Но лошото е, че тия, които са дошли в градовете са дошли не по желание а по икономическа принуда. За това не се чувстват на място, не се стремят да възприемат градските порядки, а се мъчат да налагат своите.

    Лошото е, че успяват 🙁

  • fen

    Между другото не съм предполагал, че ще прочета нещо ново по темата, но ти ме разби. Много вярно е всичко, което си написал и същевременно има доста теми за размисъл.

  • joe

    Благодаря fen.
    Обратната връзка е много важна да може да си сверява човек „часовника“ как се движи спрямо света 🙂

  • Чудесен пост. Тая дивотия „селяни vs. гражданя“, дето се е заформила тук в последните години, ами не, не я разбирам. А да не обяснявам как бързо излизам от обувките щом чуя как някой първо поколение с обувки почне да обижда на селяни с невъзможен диалект.

    Та думата ми е следната. След сакралния Девети идват някакви и те задължават да си вкараш нивата и кравичката в ТКЗС-то, искаш или не. Щото такава е повелята. Вече всичко ще е общо. Вече кравата, дето от ей такова теленце си я гледал, ще я гледа някой друг, щото ще е обща. И на човек в един момент му писва, дава си сметка, че децата му вече няма какво да правят в селото, в което живеят от поколения и ги стимулира да идат в Големия град™. Защото вече нито земя може да им остави, нито лозята му вече са негови, нито бакалията може да им завещае… И какво ще правят вече тези деца на село, като коренът им е отрязан?

    Кога започва масовото обезлюдяване на селата в България и докога трае? Реално този процес започва непосредствено след колективзиацията след Девети, а трае някъде докъм шейсета, когато порасналите деца си вдигат чуковете и отпрашват към града. Сигурно има причина това да е така, нали?

    Истината е, че пренаселването на големите градове от типа на София, Варна и Пловдив в последните години става не със селяни, както е масово разпространеното мнение, а с хора от по-малки градове, например Силистра, Шумен, Пазарджик, Каспичан… Причината е, че в тези градове вече няма нищо. Никакво производство, нищо. Ама нищо няма. Ама как така преди е имало? Много просто. Унищожаването на българското село върви успоредно с процеса „индустриализация“. Понеже белег на развитото социалистическо общество е индустриализацията, а селското стопанство е по-непрестижна дейност (какво ядат индустриалците е енигма), ще насърчаваме строежа на мъртвородени уроди като „Кремиковци“ да речем. Нищо, че ни суровини имаме, ни дяволи. Ще строим завод на живота. И така, селяните, които докъм шейсетте и малко по-нагоре прииждат в градовете, щото просто няма какво да правят в селата, започват да работят в измислени предприятия. И сега тези предприятия ги няма. И хората няма къде да работят.

    Да се върнат на село не могат. Защо ли? Ами много просто. Да речем, че дядото на един такъв селянин е бил селският кръчмар. Имал е лозя и кръчма. Този човек е имал обаче поне три деца. Всяко ражда по още две. И накрая се оказва, че тая кръчма и няколкото декара лозя се падат на шест човека. В най-добрия случай. Ми не, не става. Кой точно от тези шестимата да тръгне по селата? Ами другите?

    Другият въпрос е как са живели в градовете, преди Индустриализацията. Ами нормално са си живели. Първо, били са по-малко. Един е бил бакалия, друг е имал малка обущарска фабрика, трети е бил не знам какъв, имало е даскал, имало е поп, намсикво е имало… Градът е бил точно толкова голям, колкото на хората им е трябвало, до момента, който в близост построяват ебаси и голямото предприятие за производство на сода каустик и започва да приижда куцо и сакато, за да работи там и да строи социализъма. И хоп, градчето вече не е толкова малко. А когато няколко десетилетия по-късно се оказва, че това предприятие поначало въобще не е трябвало да го има, вече е късно. И хората мигрират там, където може би все още могат да намерят работа. Там пък ги посрещат някакви, дето са се ширнали като местни дерибеи, понеже второ поколение живеят в гарсониера в панелен комплекс и почват да се сърдят на селяните, че им препълвали града.

    И става една…

  • joe

    Така си е. Въпроса с наследниците го бях пропуснал. Благодаря.

    А да не обяснявам как бързо излизам от обувките щом чуя как някой първо поколение с обувки почне да обижда на селяни с невъзможен диалект.

    Той Пентаграма имаше едни свеж пост по въпроса:

    http://joropentagram.blogspot.com/2009/01/behind-mask.html

  • иво

    другарки и другари!!!!!!!!от свински цържули лачени трандафори нестава.ни са напъвайте

  • […] то се получи нещо за селото и в тази връзка – един много хубав пост на Божо. Те така стават тия неща… 3 Responses to “Разни […]

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud